Τετάρτη, Φεβρουαρίου 14, 2007

Caveat emptor!

«Ας προσέξει ο αγοραστής».
Τα λατινικά έχουν μια παράξενη και συνάμα γοητευτική ιδιότητα. Συνοψίζουν και υπογραμμίζουν με μεταλλική στιλπνότητα το νόημα που σημαίνουν.
Πόσο ταιριαστή θα ήταν μια τέτοια επιγραφή, σκέφτομαι, πάνω στις τηλεοπτικές συσκευές μας.
Ας προσέχουμε τι «αγοράζουμε».
Ας έχουμε ανοικτά τα μάτια μας και ενεργά τα εγκεφαλικά μας κύτταρα στα «προϊόντα» που θέλουν να διαμορφώσουν τη γνώμη μας και να «ανακαινίσουν» την προσωπικότητα μας.

***

Τα κοινά και τετριμμένα περί 4ης εξουσίας, για τα περιβόητα ΜΜΕ τα έχετε διαβάσει και τα έχετε ακούσει πολλάκις.
Οι παλιοί είχαν την έκφραση «το έγραψε η εφημερίδα», τώρα λέμε «το είπε η τηλεόραση» και εννοούμε ότι ένα γεγονός πήρε το χρίσμα της αλήθειας.
Caveat emptor! Ας προσέξει ο αγοραστής.
Τα ΜΜΕ είναι πρωτίστως και πάνω απ’ όλα επιχειρήσεις. Το νούμερο ένα στη λίστα των προτεραιοτήτων τους είναι το κέρδος.
Η ενημέρωση και μάλιστα η διερευνητική δημοσιογραφία αποτελεί μέσο (κατάλληλα χειριζόμενο), μοχλό πίεσης. Δεν αποτελεί σκοπό.
Αν τύχει μαζί με το επιχειρηματικό πνεύμα να συνυπάρξει και ελάχιστο φιλότιμο, τότε έχουμε την ευτυχέστερη περίπτωση.

***

Ο εικονικός όμως κόσμος, με τις τόσες αξιώσεις του πάνω στις πραγματικές μας ζωές, λειτουργεί με τους νόμους του αγριότερου παζαριού και βάλε.
Όταν λοιπόν σφάζονται σε παράθυρα και πάνελ για το δημόσιο συμφέρον, τα δικαιώματα του πολίτη και όλα τα παρόμοια εκλεκτά, ας κρατάμε και ένα μικρό καλαθάκι.
Στόχος το κέρδος= Κυνήγι Ακροαματικότητας= διαφημίσεις= κέρδος.
Αυτή η εξίσωση ενδιαφέρει τα άλλα είναι λόγια του αέρα.
Το «δημόσιο συμφέρον» είναι νεφελώδης πολιορκητικός κριός για το απόλυτο ιδιωτικό συμφέρον.
Και δεδομένης της ισχύος που έχουν τέτοιοι μηχανισμοί το θέμα καίει.

***

Πως μπορεί μια δημοκρατία, μια υπεύθυνη πολιτεία να θωρακιστεί εναντίον τέτοιων στρεβλώσεων;
Πρώτα-πρώτα πρέπει πραγματικά να το θέλει και όχι ή ίδια να αποτελεί αναπόσπαστο συστατικό του φανταχτερού πανηγυριού.
Και μετά να ζητά από τους πολίτες το αυτονόητο: να είναι μέλη του κοινού σώματος και όχι ερίφια ποιμνιοστασίου.
Θα μπορούσε λοιπόν, σαν αρχή, να αναρτηθεί στις συνειδήσεις μας η πινακίδα: Caveat emptor!